V odpolední waldorfské družině si mají děti především odpočinout a nabrat sil do nového dne. Družinářka je vyzvedne po vyučování a dovede do družinky. Zde si děti odloží tašky a posadí se do kroužku, kde sdílí zážitky z uplynulého dne. Poté se společně vydávají na oběd. Následuje malý odpočinek, kdy si děti rády zalezou do kouta s knihou či něco vyrábí.
Každý den objevujeme jiné místo
Pak se jde ven. Každý den se chodí na jiné místo – jednou je to nedaleká kuličková dráha, kterou vybudovala městská část Prahy 6 a je oblíbeným stanovištěm mladších dětí. V úterý chodíme na tzv. „Palouček“, tak děti nazvaly místo nedaleko školy, kde je mnoho stromů a keřů, které lákají dětskou fantazii k mnoha hrám. Další den se chodí na školní hřiště, poté k Altánku, kde jsou vybudovány vodní kaskády, což je oblíbené zejména v teplejším počasí. A poslední den se jde na krásné prostranství, nazvané „Skalky“, kopec, na kterém se v zimě skvěle sáňkuje a i jindy láká toto místo k mnoha různým hrám a činnostem.
Ven chodíme za každého počasí
Ven chodíme za každého počasí, děti i družinářky mají potřebné vybavení. Když je teplo, býváme tam i několik hodin, v zimě o něco méně. Po cca dvou hodinách se vracíme zpátky do družinky. Poté paní družinářka nabízí obvykle nějakou výtvarnou činnost, ale je to pouze nabídka pro ty, kteří si chtějí něco vyrobit. Minulý týden jsme například vystřihovali z papíru sněhové vločky, kterými jsme vyzdobili okna. Některé si děti braly s sebou domů.
I družinka má svá pravidla
Děti se podílejí na úklidu (stejně jako ve třídě), mají služby – zalévají květiny, odnáší tříděný odpad, zametají. Samozřejmostí je, že než někdo odejde domů, uklidí si po sobě vše, co je potřeba. V 16 hodin se do jedné místnosti spojují děti z ostatních tříd. Podporována je volná hra a platí zde pravidla podobná jako ve třídě – ve škole se neběhá, nekřičí, nikdo se s nikým nepere. Povoleno je pouze „kočkování“, když si chtějí dvě děti změřit své sily. Pak se paní družinářky zeptají a je to v pořádku, samozřejmě za dodržení všech bezpečnostních pravidel.
Školní kroužky
Děti mají možnost navštěvovat školní kroužky – například „Včelák“, kdy se starají o školní včelstvo pod dohledem odborníka Mgr. Martina Semeráda, Phd., také mohou chodit na stolní tenis, keramiku a další.
Děti nám pomáhají a dělají radost
Po škole se umí pohybovat samostatně. Jsou vedeny k samostatnosti i v jiných věcech, úklidu, sebeobsluze, pomoci paní učitelce. Tento týden mě potěšily, když vymyslely, že sami od sebe vzorně uklidí 2. třídu. Jaké to bylo velké překvapení pro jejich skvělou učitelku Mgr. Leu Liberdovou, když přišla ráno do třídy!
Autorka: Mgr. Lucie Vaishali Vaculíková / třídní učitelka a t. č. i suplující družinářka ve 2. třídě