Škola je pro prvňáčky velkou změnou. Nemusí se ale bát. V mnohém totiž navazuje na školku. O tom, co na prvňáčky čeká v první třídě, na co se mohou těšit, jak jim můžete pomoct, Vy rodiče, jsem si povídala s jejich třídní učitelkou Eliškou Hrubcovou.
Co může být pro prvňáčky ve škole nové oproti školce?
V první třídě najdou děti spoustu známých prvků, třeba pohádky a příběhy. Vyprávění je důležitou součástí waldorfské výuky. Provází děti celou školou. Děti tak přirozeně objevují krásy české i světové literatury.
Co bude nové? Děti už si nebudou jen hrát, ale začnou se učit. Děti už vědí, že věci mají svůj tvar, vyskytují se v určitém množství a všechno se vším souvisí. V první třídě začnou počítat, aby zjistily, kolik je čeho. Také budou kreslit, aby poznaly formy, které na sebe svět bere. Z těchto forem budou vyvozovat písmenka, která posléze seskupí do slov a vět. Z obrazů postupně vznikne psaný jazyk.
Ve waldorfské škole podporujeme aktivní vztah dětí k přírodě. Značnou část výuky v první třídě trávíme pozorováním přírody a interakcí s přírodou – volnou hrou venku, a to ve všech ročních obdobích a za každého počasí. Máme štěstí, že se naše škola nachází na Praze 6, která nabízí nádherné přírodní lokality. To je pro nás nesmírně důležité bohatství!
Jak může rodič pomoct svému prvňáčkovi zvládnout nové povinnosti?
Objevování školy přináší dětem spoustu radosti, ale také vyžaduje hodně energie. Dítě objevuje nový denní rytmus, nové povinnosti a návyky, buduje nové sociální vazby. Je proto důležité dopřát dítěti odpočinek, dlouhý a klidný spánek a dobré stravování. Pomůže také pravidelný denní režim. V první třídě je vhodné omezit další mimoškolní aktivity jako jsou kroužky. Dětem zážitky ze školy úplně stačí. Doma by měly mít klid a prostor, aby je zvládly zpracovat.
Na co se mohou děti těšit?
Děti se mohou těšit na krásnou třídu, kterou pro ně s láskou připravili pedagogové a rodiče. Společně budeme objevovat a poznávat svět. Také budeme hodně kreslit a malovat, psát a počítat, zpívat, recitovat, plést, stavět, vyprávět příběhy. Pokud bych měla něco vyzdvihnout, tak je to asi ono vyučování venku a celkový pobyt v přírodě. Z dlouhodobé zkušenosti vidím, že zdravý školní režim, zahrnující i pobyt v přírodě je „návykový“ a i starší školáci po něm pak touží a vyžadují jej pak dokonce i v pubertě!
Jak probíhá výuka ve waldorfské škole a první třídě?
Výuka ve waldorfské škole má jednotný koncept, a to už od první třídy. Dopoledne mají děti tzv. hlavní vyučování, což je zhruba dvouhodinový blok, věnovaný vždy po dobu jednoho měsíce jednomu předmětu. Toto je na prvním stupni práce třídního učitele, ten je s dětmi tedy každý den. V první třídě začínáme jen tímto hlavním vyučováním. Postupně se k němu přidávají další hodiny, které učí odborní učitelé. V první třídě máme výuku cizích jazyků. Děti si jazyky osvojují přirozeně hravou formou. Také máme ruční práce, jelikož ze zručnosti – inteligence těla – během školního věku postupně vyrůstá inteligence intelektu.
Co se očekává od waldorfského rodiče? Jak by se měl zapojit?
Waldorfská škola doslova stojí na spolupráci učitelů, rodičů a dětí. Aktivní zapojení rodičů do činnosti školy je velmi důležité. Rodiče se zapojují v různých projektech, podporují akce a zajišťují zázemí, přispívají dle svých možností i v rámci výuky. Waldorfská škola klade na své rodiče poměrně vysoké nároky. Nicméně dlouhodobá zkušenost ukazuje, že je to ten nejlepší model. Vždyť každé dítě touží sdílet své zážitky i se svými rodiči. A každý rodič je šťastnější, když může být dítěti blíže i ve školním vzdělávání.
Na závěr jsem se zeptala Elišky, co ji dovedlo k rozhodnutí učit na waldorfské škole.
Jsem jedním z mnoha lidí, kteří kvůli waldorfskému školství změnili profesi. Když to jako rodič poznáte, tak Vás to zaujme, protože to dává smysl. Mnoho lidí to nadchne natolik, že v tom chtějí být aktivně a já jsem jedním z nich. Jsem od malička hudebnice a výtvarnice. Po gymnáziu jsem vystudovala sochařství, restaurování a teorii umění a pracovala jako restaurátorka. Po mateřské dovolené jsem poznala waldorfskou školu a vstoupila do školství jako asistent pedagoga. Protože mi to dávalo velký smysl, vystudovala jsem učitelství (hudební didaktiku a také filosofii). Dnes na waldorfské škole učím již sedm let, hlavně umělecké předměty, a nyní se stávám třídní učitelkou.