Na podzim loňského roku jsme se s prvňáčky vypravili za ovečkami. Měli jsme možnost je vidět zblízka a dozvědět se více o jejich životě a péči, kterou potřebují. Děti asi nejvíce zaujalo povídání o jehňátkách. Žasly, jak jsou šikovné a co všechno umí již brzy po narození.
Jak nám jsou ovečky k užitku
V prvním lednovém týdnu za námi do školy přišla paní lektorka, aby nám řekla více o tom, jak nám lidem mohou být ovečky k užitku. Ukázali jsme si, jak se ovečkám stříhá vlna, jak se pak pere a čistí. Překvapilo nás, že existují různé druhy vlny a abychom poznali tu kvalitní musíme zapojit všechny smysly: zrak, čich, hmat i sluch. Zdravá vlna je totiž jasná, hustá, pružná a mastná.
Předení vlny
Ukázali jsme si, jak se vlna připravuje na předení. Ještě bylo třeba vlákna rozvolnit, pročesat a zbavit zbývajících nečistot. Pak už lektorka začala příst na přadénku. Nakonec upředenou nit namotala na motovidlo, což se dělá pro uložení. Děti měly možnost si prohlédnout a rozpoznávat různé druhy příze vlněné, hedvábné, bavlněné nebo akrylové.
Od stříhání vlny po výrobek
Překvapilo nás, jak dlouhá je cesta od ostříhání ovečky k vlastnímu výrobku. Kolik zručnosti je zapotřebí. Nakonec jsme se i my k němu dostaly. Děti si zkusily vyrobit technikou mokrého filcování kuličku z vlny. Vznikaly tak různě barevné korálky, ze kterých si děti mohly doma vyrobit třeba náhrdelník.
Program je součástí výuky prvňáčků
Program Ovečka je úvodem k hlavní náplni druhého pololetí první třídy. Děti se připravují na psaní, proto se soustředíme na rozvoj jemné motoriky. Děti v rámci pracovního vyučování pletou. Začínají pletením na prstech. Pak si vyrobí pletací jehlice z tyček a korálků. Z tyček ořezají špičky, lepí konce, brousí do hladka, napouští dřevo směsí sádla a včelího vosku. Vrcholem první třídy je upletení obalu na pentatonickou flétnu, kterou v pololetí děti dostaly od třeťáků.